Wie over de Wagenwerkplaats loopt, proeft historie. Tussen de monumentale panden is het niet moeilijk om je voor te stellen hoe hier decennialang goederenwagons opgeknapt werden.
Geschiedenis
Veel heeft het niet gescheeld of Amersfoort was haar industriële parels kwijt geraakt. Jaren van leegstand deden ook het Centraal Ketelhuis geen goed, maar een grondige renovatie en restauratie bracht de oude glorie weer terug. Zo is alle asbest verwijderd, het dak geïsoleerd en gerestaureerd, overbodige pijpen verwijderd, muren doorgebroken en muren gereinigd. Ramen en deuren zijn vervangen en aan de zijde van het plein zijn ramen tot de grond verlengd, zodat een mooie entree is ontstaan.
Werkzaamheden
De werkzaamheden vonden plaats in nauw overleg met de afdeling Monumentenzorg van de gemeente Amersfoort. Bijzonder is dat de schoorstenen op het dak van het Centraal Ketelhuis voorzien zijn van zonnecellen, waardoor het monumentale pand haar historische functie als energieleverancier weer een klein beetje terugkrijgt.
Het Centraal Ketelhuis
Het Centraal Ketelhuis is – net als de andere panden op de Wagenwerkplaats – van de hand van architect Dirk Margadant. De huisarchitect van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) – die ontwierp in de stijl van de Delftse renaissance en Berlage – tekende onder meer ook voor het stationsgebouw van Den Haag Holland Spoor en Haarlem. Het Centraal Ketelhuis heeft sinds 2007 de status van Rijksmonument. Het pand is een herinnering aan de geschiedenis van de spoorwegbouw in Nederland en is een karakteristiek voorbeeld van industriële fabrieksbouw uit het begin van de twintigste eeuw.